In Mijnen Tijd

100 jaar geleden werd de Vlaamse Technische Kring opgericht. Sinds 1920 is de wereld in een enorme versnelling geschakeld op vlak van culturele en didactische vooruitgang. VTK heeft al deze veranderingen meegemaakt en is uitgegroeid tot een kring met een geschiedenis om u tegen te zeggen.

Voor dit 100 jarige bestaan zijn we voor jullie het archief ingedoken, om deze rijke geschiedenis in leesbare vorm te gieten. Iedere maand zullen meer artikelen worden toegevoegd. Neem dus zeker een kijkje om te zien hoe het er in uwen tijd uitzag.

Bekijk VTK door de jaren heen
1924

De wrede moord van Leuven

Geschiedenis

Albert “Berten” Vallaey werd geboren in Roeselare in het jaar 1898 en heeft gestudeerd voor bouwkundig ingenieur. In 1924 was hij praeses van “den Technische Kring”. Vallaey kwam op voor de Vlaamse Zaak wat hem echter duur te staan kwam wanneer hij na een woelige nacht in april 1924 werd neergeschoten.

Lees Meer
1969

Picobar

Fakbar

Vanaf 1967 nam VTK haar intrek in een huis op de Naamsesteenweg 151. In de kelder was een bar die door VTK werd uitgebaat. Met een vinylspeler en een leuke sfeer was dit een van de drukste kelders in Leuven.

Lees Meer
1974

VTK bar

Fakbar

In 1974 verhuisde VTK naar de Naamsestraat 156 en zo verhuisde de bar mee. De lokalen op de gelijkvloer en de kelder dienden als privébar voor de studenten van de faculteit, maar ook vergaderingen en besprekingen rond de ingenieursproblematiek vonden hier hun plaats.

Lees Meer
1975

Cité-bar

Fakbar

Wellicht heeft VTK gedurende zes jaren hun intrek genomen in de Naamsestraat 156. Eind jaren ‘70 en begin jaren ’80 vinden we voornamelijk info terug over het gebruik van het recreatiecentrum op de cité (beter bekend als Studentenwijk Arenberg). Ooit was er de Alma in gevestigd, maar sinds ‘70 doet het gebouw dienst als ontspannings- en ontmoetingscentrum.

Lees Meer
1975

Renault R4 F4

LOGISTIEK

Tot nu toe werden de voertuigen van het praesidium gebruikt om alle grotere goederen te verplaatsen. In ‘84 veranderde dit door de aankoop van de eerste kar. Deze werd omgedoopt tot de VTKar en zal het begin zijn van een tijdperk van vele karren. Ondanks deze tweedehands werd aangekocht, overleefde hij toch de 7 jaren onder zwaar gebruik.

Lees Meer
1984

Wist je dat ...
... VTK al in 1984 haar eerste PC aankocht?

Wist je dat ...
... de CuDi zich in de kelder van blok 6 bevond? Hier stond een grote offsetmachine waarmee de post "drukkerij" de Bakskes drukten ...

1986

Fakbar Axentis

Fakbar

Zwoef, VTK-praeses 1986-1987, poneerde als verkiezingspunt het naar de stad trekken met de fakbar. Daarmee was hij zeker niet de eerste die op deze gedachte kwam, doch wel de enige die de verkiezingsstrijd overleefde. Men zocht en vond een minder goed draaiend café, café Axentis op de Naamsestraat.

Lees Meer
1989

Den Harlekijn

Fakbar

In 1989 vertoefden de ingenieursstudenten in café de Harlekijn, gelegen op de hoek van de Naamsestraat en de ring, waar nu het Immokantoor is. Eerst had VTK er nog aan gedacht om het café over te nemen maar dat was niet gelukt. Sindsdien was VTK gewoon bevoorrecht publiek in de Harlekijn.

Lees Meer
1989

Wist je dat ...
... in 1989 voor het eerst de stock van de CuDi op de computer werd bijgehouden?

Wist je dat ...
... In 1989 de eerste editie van de Kwistax-race plaatsvond?

1990

Volvo 240

LOGISTIEK

Na de luxe van een eigen voertuig te hebben ontdekt, kon VTK niet meer zonder. De tweede waren werd op 15 jarige leeftijd aangekocht en dit was te merken. Na slechts 3 jaar uitbundig gebruik, was hij  zo versleten dat er uitlaatgassen in de kar werden geblazen en dat het risico op vergiftiging te groot werd.

Lees Meer
1991

5/0

LOCATIES

De begin jaren ‘90 hebben veel veranderingen gekend voor VTK. In deze jaren begon de onzekerheid over de plaats waar VTK tot dan vertoefde, Blok 5 (huidige blok 6). 20 VTK praesidiumleden woonden er samen en deelden er lief en leed. Dit samenwonen was vooral van belang voor de werking van VTK. De cursusdienst was er gevestigd, vergaderingen vonden er plaats en de voorbereidingen van allerhande activiteiten zagen daar hun eerste levenslicht.

Lees Meer
1993

Volkswagen transporter

LOGISTIEK

De volgende en derde kar was een Volkswagen Transporter met de eigenschap dat je kon schakelen zonder te moeten ontkoppelen. Dit klinkt natuurlijk zeer handig, maar is wellicht één van de redenen van de korte levensduur. Hoewel de laatste druppel was toen ze op een dag aan het Hooverplein plots niet meer konden sturen. Dat moet lastig zijn geweest om daar weg te geraken!

Toen de VW Transporter kapot was, heeft VTK een fundraising opgericht om de volgende kar te kunnen financieren. Dit hebben ze gedaan door middel van een evenement waar je kon betalen om de vorige kar eigenhandig te slopen. 

Lees Meer
1994

VTK-Toren

LOCATIES

Na enkele jaren op de 5/0 raakte VTK niet meer aan het minimum aantal beursstudenten. Hierdoor stonden er koten leeg. Men ging al snel op zoek naar mogelijke oplossingen. Een van de ideeën was om samen met ALMA en Acco een nieuwe blok te bouwen, waar het technische hart van VTK naartoe zou kunnen verhuizen.

Lees Meer
1995

Café Napoli

Fakbar

In 1995 sloot de Harlekijn zijn deuren en VTK verhuisde naar het nabijgelegen café de Napoli, gelegen op de Tervuursevest waar nu de Pizza Hut is gevestigd. Café Napoli was echter te klein en het bier te duur, tegen het einde van het academiejaar werd het contract met de Waaiberg gesloten.

Lees Meer
1995

Mazda

LOGISTIEK

De jaren 90 was duidelijk in een periode waar de karren er door vlogen. De nieuwe rode Mazda scheurde blijkbaar als geen andere kar, maar verbruikte veel olie. Later hetzelfde jaar gaf deze de geest wegens te lang rijden zonder olie. Burgerlijk ingenieur studeren is duidelijk niet genoeg om een bestelwagen lang te kunnen onderhouden.

1995

Den 48

LOCATIES

Na veel overleg en onderzoek was het oog van VTK gevallen op Tervuursevest 48. In samenwerking met Vilv, de alumnivereniging (nu AIKUL) kon dit de nieuwe thuishaven worden voor een deel van het praesidium. Deze prachtige locatie zou zo’n 16 jaar dienst doen waarna het verkocht werd.

Lees Meer
1995

Wist je dat ...
... Het geliefde theokot voor het eerst in september 1995 in gebruik werd genomen? 

1996

Fakbar ‘t ElixIr

Fakbar

In 1996 nam VTK voor het eerst zijn intrek in de kelder van de Waaiberg. Praesidium Gigant bouwde de fak, die toen nog gewoon een deel van de zaal van de Waaiberg was, en koos voor een rechte toog en een recht podium. ’t ElixIr was geboren!

Lees Meer
1998

Mazda 2.0

LOGISTIEK

Na de eerst rode Mazda viel in ‘98 het oog op een grijze Mazda. Helaas overleefde maar 1 jaar.

1999

Volkswagen LT31

LOGISTIEK

In deze periode was de bonus-malus van de kar 23(!) waardoor we nergens nog een verzekering konden krijgen. Het was duidelijk tijd voor strenge regels opgelegd aan de karchauffeurs.

2003

Fiat Ducato

LOGISTIEK

Na het keer op keer mishandelen van onze karren hebben we eindelijk geleerd hoe we fatsoenlijk moeten omgaan met een kar. De Fiat Ducato is lang meegegaan door de striktere regels voor de toegewezen karchauffeurs van VTK. De Fiat Ducato hield het een respectievelijke 6 jaar uit tot het weer tijd was voor de volgende.

2009

Fiat "Roxanne" Ducato

LOGISTIEK

Voor de eerste keer werd er geopteerd om eenzelfde type kar te kopen. Aangezien er dan niet veel speciaals aan zou zijn geweest, werd er voor het eerst een echte naam gegeven aan de kar. Deze VTKar had als bijnaam ‘Roxanne’.

Na 1999

Wist je dat ...
... de eerste editie van Yellow Fever in de Brabanthal plaatsvond in het academiejaar 1998 - 1999? Dit was een grootse technoparty. Yellow Fever heeft vijf edities gekend.

Wist je dat ...
... al in het jaar 2000 voor de eerste keer de cantus der Heverleese Kringen georganiseerd werd? Er was zelfs een verwarming in de tent voorzien. Ondertussen is deze cantus een vaste waarde geworden die iedere Heverleese student zeker eens moet meemaken!

Wist je dat ...
... in 2004 de droom van menig student uitkwam? Een aulacantus!

Wist je dat ...
... in academiejaar 2004-2005 door praesidium Vizier een groot feest georganiseerd werd in de Brabanthal met een optreden van Clouseau?

Wist je dat ...
... in academiejaar 2005-2006 de Ir.Reëel voor het eerst in kleur gedrukt werd?

Wist je dat ...
... in academiejaar 2011-2012 voor het eerst de Jobfair werd georganiseerd in de Brabanthal? Voordien was dit in de Sportoase. Er waren toen 71 bedrijven aanwezig.

Wist je dat ...
... in academiejaar 2017-2018 VTK de media haalde met "Timtation flirtation"? Een workshop over flirten en een lezing over seksualiteit. Er was een stormloop aan mensen. In Aula Vesalius waren circa 750 studenten aanwezig, buiten stonden minstens nog 1000 studenten die niet binnen konden!